Собор Архістратига Михаїла та всіх Небесних Сил


21 листопада Свята Православна Церква відзначає свято Собору Архістратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безплотних.

Це святкування встановлено на початку IV ст. на помісному Лаодикійському Соборі, який відбувся за декілька років до І Вселенського. Собор 35-м правилом осудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям та правителям світу й утвердив православне шанування їх.

За твором «Про ангельські чини», приписуваним Діонисієві Ареопагіту, ангели розділяються на три ієрархії – вищу, середню і нижчу. Кожну ієрархію складають три чини. До вищої входять: серафими, херувими, престоли. Найближче до Пресвятої Тройці стоять серафими (єврейською «полум’яні, вогненні» – Іс. 6:2): вони полум’яніють любов’ю до Бога й інших спонукають до цього. Після них Господу предстоять херувими (Бут. 3:24). Їхня назва означає «вилиття премудрості, просвічення» За херувимами – Богоносні за благодаттю, даною їм для служіння, престоли (Кол. 1:16), що таємничо і неосяжно «носять» Бога. Вони служать правосуддю Божому.

Середню ангельську ієрархію складають три чини: господства, сили і власті, нижчу – начала, архангели та ангели. Ангели найбільш близькі до людей (1 Пет. 3:22). Вони сповіщають наміри Божі, настановляють до чесного і святого життя. Причому в Біблії сказано, що людську істоту Творець «вчинив мало меншим від анголів» (Євр. 2:7).

Над усіма дев’ятьма чинами поставлений Господом святий Архістратиг Михаїл (ім’я його в перекладі з єврейської означає – «хто, як Бог?») – вірний служитель Усевишнього, тому що він скинув із Неба гордовитого янгола Денницю (диявола) з іншими бунтівними духами. Архістратиг по-грецьки означає «головнокомандувач» [ангельських сил]. Деякі отці Церкви ототожнювали Михаїла із таємничим вогняним стовпом, що йшов попереду ізраїльтян під час їхнього виходу з Єгипту. Серед численних його земних перемог – потоплення війська фараона, здобуття Землі Обітованої, а пізніше, за часів пророка Ісаї, знищення величезної ассирійської армії (непереможного Саннахериба) під час облоги Єрусалима.

Слово «ангел» у перекладі з грецької («ангеллос») означає «вісник». Сповіщати людям волю Божу, відкривати таємниці віровчення, благовістувати про великі справи – саме до цього покликані ангели, серед котрих ми вирізняємо сім найвищих, архангелів. Це: Гавриїл, чиє ім’я означає «сила Божа», провісник та служитель Божественної всемогутності; Рафаїл – цілитель людських немочей; Уриїл – «просвітитель світлом Божим»; Селафиїл – «той, хто пробуджує на молитву»; Єгудиїл, який зміцнює людей, що прославляють Бога; Варахиїл – архангел, який роздає нагороду і благословення за добрі вчинки, та Єремиїл, ім’я якого означає – «піднесення до Бога».

Найшанованіший серед них – Михаїл, покровитель багатьох країн і міст, серед яких – і золотоверхий Київ. Щоб відчути значення цього небожителя в житті нашої столиці, варто лише поглянути на міський герб.

Пошановуючи Архістратига Михаїла та інших небесних захисників, не забуваймо, що справжнє покликання людини – в міру сил уподібнюватись до янголів у їхній духовній чистоті, боротьбі за перемогу добра і вірності в служінні Богу, і тоді одного дня й для нас відчиниться Небо.

За матеріалами прес-служби Волинської єпархії.