Звичайно, духовне життя християнина настільки динамічне та багатогранне, що в короткій розмові ми не зможемо охопити й долі всього спектру питань, які можуть виникати в тих, хто робить свої перші свідомі кроки в храмі. Тим не менше, я дуже сподіваюся на те, що цей текст нагадає всім нам про потребу регулярної Св.Сповіді та її важливість у справі нашого духовного та фізичного оздоровлення. Детальніше
Автор: прот. Євген Заплетнюк
19 березня – Хрестопоклінна неділя
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкОсобливість цієї неділі — пісня “Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресення Твоє славимо”. Поговоримо про її цікаву історію появи та використання в минулому та тепер.
10 причин, чому вам не варто йти на «загальну» Сповідь
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкДавайте сьогодні поговоримо про те, що не завжди речі, які видаються нам правильними насправді є добрими, і що в маленьких дрібницях часто приховано великі небезпеки. І ще зауважу. Нічого принципово нового в моїх текстах немає. Сам нічого від себе не пишу, тільки узагальнюю та разом із вами роблю висновки з прочитаного та вивченого в різний час від мудрих людей. Детальніше
Про особливості відправи богослужінь Великого посту
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкВеликий піст, Свята Чотиридесятниця – унікальний у всіх сенсах час церковного року. Віруючі люди посилюють свої духовні подвиги, звертаючи особливу увагу на власне внутрішнє та зовнішнє життя, його ритм і наповнення. Невід’ємною складовою цих днів для православних християн є участь у храмових богослужіннях. У цьому тексті ми коротко поговоримо про те, чим особливими є постові служби та згадаємо деякі правила, які варто знати відвідуючи їх. Детальніше
Тернопільський архієрей молитовно відзначив 11-ту річницю перебування на кафедрі
Автор: прот. Євген Заплетнюк5 березня 2017 року, в неділю 1-шу Великого посту, день свята Торжества Православ’я, Високопреосвященнійший Нестор, архієпископ Тернопільський, Кременецький і Бучацький, очолив відправу уставних богослужінь у кафедральному соборі святих рівноап. Костянтина та Єлени міста Тернополя. Напередодні – в суботу ввечері – архієпископ Нестор молився на Всенічному бдінні в цьому ж храмі.
Тематика православних богослужінь Великого посту
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкВідомо, що кожна недiля Великого посту має свою назву. Серед її семи тижнiв першу недiлю називають Недiлею Торжества Православ’я. Третя недiля посту називається Хрестопоклiнною. Четверта недiля посту – це недiля Iоана Лiствичника, а п’ята – Марiї Єгипетської. Наступна – шоста недiля посту – Вербна, або, як ще її називають, Квiтна. Пiсля цiєї недiлi починається Страсний тиждень, що триває до Великодня. Чому такi назви? Детальніше
Історія Нерукотворного Спаса (за традицією Царя Авгара)
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкІконографічне зображення Спаса Нерукотворного було високо шановане Церквою упродовж усієї історії Церкви. Це тому, що Священне Передання доносить до нас звістку, про яку сам Ісус Христос подбав, щоб Його фізичний образ лишився людству навіть тоді, коли Він вознесеться на небо до Бога Отця. Передання каже нам, що упродовж одного тижня від входу в Єрусалим до Воскресіння з мертвих Господь Ісус Христос чудотворним чином залишив людям на спомин про Себе три автентичних зображення Свого обличчя та Свого тіла.
Перші два зображення мають назву Спас Нерукотворний. Але вони дещо відрізняються один від одного. На християнському Сході ікона Спас Нерукотворний має довгу й цікаву традицію. На Заході ж існує дещо відмінна версія щодо історії її виникнення, яка постала значно пізніше — у середньовіччі. Західна інтерпретація ікони зазвичай носить назву Святе Лице та має іншу композицію. Третє зображення називається святою плащаницею мова про яку йтиметься пізніше.
Нерукотворна Ікона — з грецької άικών άχειροποίητος .
Спочатку коротко зупинимось над історією виникнення цього церковного та іконописного передання. Про нього немає згадки у Святому Письмі, але св. ап. Іоан Богослов виразно зауважує, що не все, що зробив Христос, записане, бо якщо б записати все, “що вчинив Ісус”, то “сам світ не вмістив би написаних книг” (Ін. 21,25). Отже, за давнім переданням, цей образ передав сам Христос, відбив¬ши його на полотні за проханням князя (чи царя) Авгара V Ухами (Abgar V Ukhama) з Едесси. Це невеличке князівство (або царство) знаходилося між ріками Тигром та Ефратом у Месопотамії — сьогоднішній Сирії. Звалося воно Осроене (Osroene) і було розташоване між двома імперіями — Римською та Парфянською. Столицею князівства було місто Едесса, і переважно науковці все князівство іменують за назвою столиці, тобто князівство Едесси, подібно як Русь називали Київською. Сьогодні Едесса зветься Орфу або Роґаїс (Rogais). Цікаво, що в стародавній хро¬ніці цього міста згадується християнська церква, яку вважали старо¬винною вже в 201 p., коли її знищила повінь. Царство Едесси, або Осроене, було першою державою у світі, яка офіційно стала христи¬янською. Деякі історики, особливо вірмени, вважають, що ця честь нале¬жить вірменському царству, яке близько 300 р. за св. Григорія Просвіти-теля (приблизно 240-332 pp.) стало офіційно християнським. Офіційне навернення князівства Едесси мало відбутися за князя Авгара IX, який царював у 170-214 pp. християнської ери.
За часів Ісуса Христа, — читаємо в нашій східній Мінеї, перекладеній з грецької мови, — царював в Едессі князь Авгар V. Якось він занедужав проказою; почувши про славні чуда Христа в недалекій Галилеї, князь післав свого довіреного архівіста Ананія (Наnnаn) з листом, у якому попросив, щоб Христос прибув до Едесси та зцілив його. Ананія був також і малярем, тому князь Авгар V наказав йому намалювати лик Ісуса у випадку, коли б Христос відмовився прибути сам. Христос не міг покинути свою місію, тому Ананія намагався намалювати зображення Учителя. Однак великий натовп, який постійно оточував Христа, не допускав Ананію до Ісуса, тому маляр вибрався на високий плоский камінь і розпочав працювати. Однак, як каже передання, лик йому не вдавався через невимовну славу Ісусового лиця. Коли Христос поба¬чив старання Ананії, то попросив принести собі води, обмив обличчя, обтер його льняним рушником, на якому і відбився лик Спасителя. Тому це зображення називається ще й «мандиліон» по-грецьки, або по-семітськи “mindil” — рушник, убрус.
У Мінеї за серпень, яка містить опис цього передання, згадано також, що Христос дав Ананієві й образ, і лист до князя Едесси. (За звичаєм тих часів Христос міг цього листа продиктувати Ананію). У листі Ісус повідомляє, що не може прибути до Едесси, бо має сповнити при¬значену Йому місію, але обіцяє Авгару, що згодом пришле когось зі своїх учнів. Авгар оздоровився від прокази, але деякі знаки на обличчі у нього залишилися, після Христового вознесіння св. ап. Фадей, один із 70-ти учнів, пішов до Едесси, цілком оздоровив князя і навернув його до хрис¬тиянства. На Нерукотворному Образі Авгар написав: “Христе Боже, хто вірить у Тебе, не помре”, за іншим переданням відомо, що на трьох раменах хреста навколо голови Спасителя виднілися три грецьких літери — початки таких слів: “Істинний Божий Син”. Потім за наказом князя було скинено ідола із заглиблення у стіні над брамою міста і на цьому чільному місці вста-новлено святий Образ .
Хоч Авгар V ревно поширював Христову віру, його внук став поганином та хотів знищити Нерукотворний Образ. Однак, дізнавшись про це, єпископ міста Едесси, запалив лампаду перед Образом і звелів замурувати його в стіні. Таким чином мандиліон зберігся.
Нові згадки про цей Образ – з’являються у V-VI ст. Зрозуміло, що багато документів могло бути втрачено або й знищено. А згадки знаходимо у «Доктрині Аддая» (Addai), який був єпископом Едесси (†541), та у відомого історика Євагрія (Evagrius) з VI ст., який у своїй “Історії Церкви” називає цей Образ “іконою, яку створив Бог”. Віднайдення Нерукотворного Образу відбулося так. Під час нападу перського царя Хозроя 544 або 545 р. єпископ Євлалій (Еulalius) уві сні побачив сховок, у якому знаходиться Образ. Євлалій дістався до тайника з убрусом і виявив, що лампада все ще горить, а на тафлях за образом виявився його другий відбиток. За Божою поміччю місто вціліло у нападі від ворогів, а мандиліон Христа довший час шанували в Едессі. У 630 p. араби завоювали Едессу, але дозволили шанувати Нерукотворний Образ. Під час іконоборства на VII Вселенському Соборі в Нікеї 787 р. св. Іоан Дамаскин згадує це зображення як чудотворне. (Зрештою, Дамаск розташовано зовсім недалеко від Едесси). Отці цього Собору багаторазово згадують мандиліон, а чтець зі Святої Софії з Царгороду оповідав, як він особисто шанував мандиліон Христа в Едессі.
У 944 р. царі Констянтин Порфирородиий та Роман І, заплативши велику ціну, викупили мандиліон, привезли його до Царгороду й помістили у церкві Богородиці у Фаросі (Pharos). Ця подія лягла в основу святкування Перенесення Нерукотворного Образу Господа нашого Ісуса Христа.
Дещо пізніше цар Нікефор Фока (963-969) силою заволодів другою іконою мандиліона, що відбилася на тафлях, і також привіз її до Царгороду.
В 1204 p., під час нападу західних хрестоносців на Царгород і його пограбування, обидва зображення були загублені. Існують здогадки про їх місцезнаходження: одні кажуть, що вони опинилися в Парижі, інші — що в Римі. Насправді невідомо, як рівно ж невідомо, чи ікони взагалі збереглися до наших часів.
Натхненне, прекрасне обличчя Ісуса Христа на цьому рушнику було тисячі й тисячі разів скопійовано мистцями всього християнського світу, як перший варіант ікони Спаса Нерукотворного.
Наша Церква вшановує пам’ять про перенесення Нерукотворного Образу Гос¬пода нашого Ісуса Христа 16 (29) серпня святковим богослужінням. Своїми стихирами на ве¬чірні Церква оспівує, цю подію: «Чоловіколюбче Владико… зобразивши вигляд пречистого Твого лиця, Ти післав його вірному Авгару, який бажав бачити Тебе, що в Божестві є невидимий херувимам, щоб ми, які дивимося на образ Того, що задля нас воплотився і добровільно по-страждав, розпалялися Твоєю любов’ю, яку Ти на нас вилляв задля Твого ве¬ликого милосердя».
На утрені є ще інші згадки про цю подію: “Едеський цар пізнав Тебе, Царя всіх, який не скипетром, не війнами, а словом творив безліч чудес, і молив, коли побачив Тебе в образі, і Богочоловіче (таїнство) до себе прийняв, взи¬ваючи: Бог Ти і Господь”. Далі на утрені наша східна Церква співає: “Ти післав письмо, накреслене божественною рукою Авгару, який просив для себе спасіння й оздоровлення, що приходить від образу Твого божественного, якого прихід ми сьогодні радісно святкуючи, возвеселяємося вірою, черпаючи просвітлення”.
Підготував студент
Київської Православної Богословської Академії
Навіщо на Стрітення освячувати свічки
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкСтрітення Господнє – велике свято Православної Церкви, яке щороку відзначається в один і той самий день – 15 лютого. Тоді християни урочисто згадують принесення на сороковий день після народження до Єрусалимського храму Немовлятка Ісуса, Його зустріч із святим та праведним старцем Симеоном й пророчицею Анною, а такою, пророцтво святого Симеона про майбутні страждання Діви Марії,якій «прошиє серце страшний меч болю» (Лк.2:35). Ця важлива євангельська подія лягла в основу одного з найбільших дванадцяти свят церковного року. Вперше свято Стрітення було встановлено Церквою в Єрусалимі після Ефеського собору 431 р.
«Боже, будь милостивий до мене, грішного…»
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкЦе – молитва збирача податків, який покаявся у своїх гріхах і отримав прощення. Коли саме нею моляться? Чи обов’язково бити себе у груди під час цієї молитви? І коли саме ця молитва була доповнена? Який її сучасний вигляд? Як правильно її розуміти?
Архієпископ Нестор молився в Свято-Воскресенському храмі Тернополя
Автор: прот. Євген ЗаплетнюкУ неділю,18 грудня 2016 року, в день пам’яті преп. Савви Освяченого, Високопреосвященнійший Нестор, архієпископ Тернопільський, Кременецький і Бучацький, очолив Божественну літургію у Свято-Воскресенському храмі м. Тернополя. Детальніше